menu close menu

Video Training



6 Basisprincipes van Levenspartikels

Energie is het begin van elk bestaan.

Materie en energie zijn verschillend , maar verwisselbare aspecten van dezelfde substantie. Oosterse filosofie zegt dat energie en geest, of bewustzijn, onafscheidbaar zijn.

Geest maakt energie en energie maakt geest.

De dynamische combinatie tussen energie en substantie noemen we Levenspartikels.
Wij en alle fysische en metafysische werkelijkheid zijn samengesteld uit Levenspartikels.
Het leven wordt in stand gehouden door de stroming van Levenspartikels.
Alle levende wezens zijn voortdurend in beweging en interageren met elkaar door de uitwisseling van Levenspartikels.. Gezondheid en genezing wordt natuurlijk verworven als Levenspartikels actief doorheen ons stromen.

6 fundamentele principes hoe Levenspartikels werken in ons lichaam en ons leven.

Ook oefeningen die helpen om deze principes zelf te ondervinden.

1. Brain Wave Vibration/ Brein Golf Vibratie


Als je stress ervaart, start de spanning gewoonlijk in je nek, precies op de plaats waar je nek je schedel ontmoet, deze spanning beweegt zich dan verder naar beneden en spreidt zich uit over je hele lichaam. De eenvoudigste manier om de spanning in je nek te verminderen is deze te bewegen.

Zit of sta op een comfortabele manier, maak een rechte rug, en relax je schouders, beweeg je nek zachtjes naar rechts en naar links. Adem rustig uit. Als je je ogen sluit kan je je eventueel beter concentreren. Maak dan een vuist met beide handen en beklop je buik ter hoogte van de darmen. Je buik bekloppen is de eenvoudigste manier om je buik te stimuleren en op te warmen. Beklop je buik en beweeg je nek tegelijkertijd. Wanneer je dat te samen doet, wordt je brein koel en je buik wordt warm.

Je spanning smelt weg en de bloedstroom naar je hersenen verbetert. Deze oefening zorgt ervoor dat je hoofd koel en helder wordt.
Een koel hoofd en een warme buik is essentieel voor een evenwicht in je energetisch systeem en voor een optimaal functioneren van je lichaam en brein.

2. Versterken van je energiecentrum

De eenvoudigste manier om je energiecentrum te stimuleren is erop te kloppen. Je kan een vuist maken lichtjes kloppen, of je kan de handpalmen gebruiken voor een sterkere stimulatie. Sta met je voeten op schouderbreedte afstand van elkaar, je knieën zijn ontspannen en je schouders ontspannen. Begin met je buikstreek, onder je navel, te bekloppen, doe dit op een bepaald ritme. Als je klopt, kan je ook zachtjes je knieën ritmisch op en neer mee bewegen. Klop 100 maal . Dit kloppen van de onderbuik stimuleert en verwarmt je buik, daardoor verbetert de circulatie, verbetert ook de vertering en de algehele gemoedstoestand. Nadat je dit 100 maal gedaan hebt, masseer je je buik door in de richting van de wijzers van een uurwerk over je hele onderbuik te wrijven. Je kan deze oefening zo veel maal doen als je wil en je er goed bij voelt.

3. Een gelukkige darm maakt een gelukkig brein.

Een oefening die je lichaam en brein beter laat functioneren is een buikoefening. We noemen deze oefening darmoefening (intestinal exercise), omdat het onmiddellijk op je darmen werkzaam is. Alhoewel we onze interne organen niet direct kunnen aanraken, zoals de maag, de lever, en het hart, kunnen we toch een zachte stimulatie geven aan deze organen door deze oefening in verschillende posities ui te voeren. Het is als een massage geven aan deze organen door je darmen te gebruiken.

Sta met je voeten op schouderbreedte van elkaar, plaats je handen zachtjes op je buik.
Duw je buik uit en trek het naar binnen. Herhaal deze beweging. Bij deze oefening gebruik je je kracht voornamelijk bij het intrekken van je buik en je laat alles los wanneer je naar voor duwt. Je moet deze oefening niet synchroon laten verlopen met je ademhaling. Als je spanning rond je schouders en armen voelt, schud die dan even om de spanning los te laten. Klop zachtjes overal op je buik en wrijf zachtjes over je buik in uurwerkzin. Je kan deze oefening in sets van 100 zo veel keren doen als je wil.


4. Beheers je ademhaling, beheers je geest


Van alle vitale functies zoals ademhaling, hartritme en bloeddruk en lichaamstemperatuur, is enkel de ademhaling beheersbaar. We kunnen indirect invloed uitoefenen op andere vitale functies door onze ademhaling te reguleren.
Ademhaling is de hoofdsleutel om de deur te openen voor de vitale levensenergie.
Hoe dieper en trager de ademhaling wordt, hoe meer gegrond en hoe evenwichtiger je lichaam en geest wordt.

Je kan borstademhaling oefenen in een liggende of staande positie. De liggende positie is eenvoudiger voor beginners. Relax je hele lichaam, laat spanning los door al je lichaamsdelen, van je hoofd tot je tenen, zachtjes te bewegen. Voel iedere ademhaling, adem door je borst uit te zetten en los te laten op een aangename manier. Adem in door je neus en uit door je mond. Als je uitademt, voel de vingertoppen van beide handen, visualiseer en voel de energie van je borst stromen door je vingertoppen. Terwijl je ademt door je borst, voel dat je borstkast meer open en lichter wordt. Je ademhaling zal op een natuurlijke wijzen dieper en trager worden.

5. Breng je geest tot rust en wees volledig aanwezig

Dit is een simpele en eenvoudige meditatieoefening die we Ji-Gam noemen. Ji-Gam betekent ‘geest wordt kalm’. Door Ji-Gam worden gedachten en emoties opgelost.
Onze handen, speciaal de palmen, zijn een van de meest gevoelige delen van ons lichaam. De palmen bevatten een dicht neuraal netwerk die gebruikt wordt voor sensorische waarneming. Door de gevoeligheid van je palmen te verhogen, kan je de gevoeligheid van de verbonden delen van je brein verhogen.
Breng je handen langzaam ter hoogte van je borst en voel de ruimte tussen je handpalmen. Je kan je ogen sluiten als dit je helpt concentreren. Je voelt dat de lucht als het ware begint te stromen tussen je handen, en langzaam een subtiel gevoel van energie, je kan voelen dat je handen als vanzelf uit elkaar gedreven worden of naar elkaar getrokken worden, of een lichte tinteling. Deze subtiele sensatie is moeilijk te voelen als je geest druk bezig is met afleidende gedachten en kokend met emoties. Dat is waarom je je gedachten en emoties kan sturen door je te concentreren op deze subtiele waarneming van energie. Als je gedachten en emoties kan beheersen, kan je je gedachten richten op doelen die je wil realiseren en positieve emoties behouden met betrekking tot je doel. Dit betekent dat je in staat bent om je breinactiviteit, gedachten en emoties gelijklopend en synergetisch kan afstellen op je doelen en hun kracht.

Deze afstelling veroorzaakt dat Levenspartikels positief reageren en vloeien in de richting van je doelen. Een geschikt instrument voor meditatie is LevensPartikelkaart.
In vele spirituele tradities worden bepaalde geometrische vormen of afbeeldingen gebruikt als een gids tot een diepe meditatie. Elke vorm en beeld heeft een verschillende focus en heeft op een unieke manier invloed op het brein en de geest .
Het beeld en de kleuren van de Levenspartikelenkaart stelt bewustzijn voor, dat volledig wakker en bewust is. Levenspartikels helpen je brein deze toestand te bereiken en te houden je breingolven in balans. Voor je je meditatie start, hou je de LevensPartikelenkaart voor je en je kijkt er naar, je brengt het traag dichterbij en beweegt het weer wat verderaf. Je kan voelen dat het punt tussen je wenkbrauwen gestimuleerd wordt, verbeeld dat er energie stroomt vanuit de prent naar je brein, doorheen het punt tussen de wenkbrauwen.

Leg dan de LevensPartiklenkaart traag weg, en blijf geconcentreerd op het beeld en het gevoel dat er energie stroomt in je brein. Voel de energie vanuit het centrum van je brein vloeien langs je ruggengraat en helemaal naar je onderbuik. Voel alle energiecentra in je lichaam als op elkaar afgesteld en als licht, blijf in deze toestand terwijl je op een aangename manier ademhaalt. Verbeeld en voel dat de kleine Levenspartikels bewegen doorheen je lichaam, terwijl ze alle cellen, stoffen en organen opkuisen en genezen. Erken het geschenk van genezing van Levenspartikels met een glimlach op je gezicht. Je kan ook Levenspartikels sturen naar andere mensen waarvan je denkt dat ze hulp en genezing nodig hebben. Eindig je Levenspartikels meditatie met het nemen van drie diepe inademingen.

6. Open je lichaam en laat je energie stromen

Alhoewel ons hele lichaam gemaakt is van Levenspartikels, zijn er banen in ons lichaam waar Levenspartikels meer actief passeren dan andere delen. Deze banen noemt men meridianen. Ze functioneren als wegen voor Ki of levensenergie. Ze reguleren ook de energiecirculatie in de organen. Wanneer deze banen geblokkeerd zijn, wordt het lichaam traag en week en vatbaar voor ziekte. Bekloppen, ronddraaien en uitrekken van het hele lichaam opent deze energiebanen en laat toe dat de Ki vrij en natuurlijk kan stromen zodat er natuurlijke genezing kan gebeuren. Na energie bewegende oefeningen, eindig je met jezelf kalm te maken door middel van 3 trage, diepe inademingen. Je brengt je aandacht naar je energiecentrum in je onderbuik., de donjon.
Wanner je deze oefeningen uitvoert, kan je aanvankelijk een opflakkering ervaren van vroegere ziektes of vroegere weke onderdelen komen meer in de aandacht, kneuzingen, pijn en vermoeidheid zijn enkele voorbeelden. Ze zijn gewoonlijk tekenen van genezing en zullen verdwijnen in 1 of 2 weken. Blijven oefenen en aanpassingen van de intensiteit en frequentie van de oefeningen zal nodig zijn. Als de symptomen blijven verschijnen, of sterker worden, ga je best naar de dokter op controle. Je kan een periode van 6 maanden van oefenen nodig hebben om te ervaren en te leren hoe je deze oefeningen op een gepaste manier gebruikt. Deze principes in je leven integreren om je gewoontes te veranderen en een nieuwe levensstijl te creëren kan een jaar duren. Je kan meer leren over deze oefeningen op de website www.bodynbrain.com.